Lionsclub regelt bedden voor Oekraine

Vrijdag 17 februari is er een vrachtauto met trailer van 93 kuub vol met bedden naar de grensregio tussen Polen en Oekraine afgereisd. Ook gingen er weer een aantal dozen met thermokleding mee.

Deze actie is een vervolg op de succesvolle rit van twee lions leden in december. Toen bracht de Lions club Nijkerk zélf generatoren, kachels en thermokleding naar Opole. De thermokleding werd ingezameld, en het geld voor de generatoren en kachels (een bedrag van 23000€) heeft de Lionsclub Nijkerk zelf gegenereerd via haar benefier diner ‘proef de herfst’. De actie sloeg erg goed aan, temeer omdat het zo direct was; doordat de lionclub alles in eigen hand hield bleef er niks aan strijkstok hangen, en is deze urgente hulp direct op haar plek gekomen.

Nu werd de Lionsclub benaderd door Teus van den Burg van Grond en Sloopwerkbedrijf T. van den Burg uit Nijkerkerveen; zij renoveren hotelkamers van een landelijke keten. Daar kwamen de vrij nieuwe, jong gebruikte bedden vandaan.

Omdat de contacten met de Lionsclub in Opole (nabij de grens met oekraine) erg goed zijn kon er snel worden geschakeld tussen Nijkerk en Opole. De club aldaar regelde via de burgemeester een en ander. Zo werd de kazerne van brandweer in Opole aangewezen als logistieke doorvoer locatie. De vrijwillige brandweermannen waren aldaar in de weer om de grote vrachtauto te lossen.

Het inladen gebeurde in Nijkerkerveen. De lionsclub leden staken de handen uit te mouwen, geholpen door een heftruck met chauffeur, één van de medewerkers van T. van den Burg. Deze werd ter beschikking gesteld door het bedrijf van T. vd Burg. Na bijna drie uren laden met tien personen was de vrachtauto volgeladen en kon de chauffeur koers zetten naar Opole, alwaar het inmiddels is aangekomen. De partij  wordt daar nu gereedgemaakt voor transport over de Oekraïense grens op weg naar een opvanglocatie voor vluchtelingen.