Lionsclubs zamelen waardepunten in voor koffie voor voedselbank

Na een zeer succesvolle Douwe Egbert Waardepunten Actie vorig jaar komen Lionsclubs in heel Nederland opnieuw in actie. Ook dit jaar helpen de serviceclubs de voedselbanken weer met de Douwe Egberts Waardenpunten actie. Het plan is om zoveel mogelijk koffiewaardepunten in te zamelen want Douwe Egberts geeft daar pakken koffie voor terug. De koffie zal worden gedoneerd aan de voedselbanken. Vorig jaar leverde dit landelijk een recordaantal van ruim 99 miljoen punten op en daarmee konden 204.000 pakken koffie aan voedselbanken gegeven worden. Aan de Voedselbank Nijkerk werden 1.451 pakken koffie overhandigd door de Lionsclubs Hoevelaken en Nijkerk. Op verschillende plekken in de gemeente Nijkerk, onder meer bij supermarkten, komen inzamelzuilen te staan. De serviceclubs uit Nijkerk en Hoevelaken vragen iedereen om mee te sparen en de koffiepunten die vergeten zijn in te leveren. Hopelijk kunnen er over enkele maanden vele kilo’s koffie ingepakt worden in de voedselpakketten voor iedereen die het hard nodig heeft.

Koffie en vreemd geld

In Nederland leven nog altijd veel mensen met geldzorgen. Helaas ook in Nijkerk, Nijkerkerveen en Hoevelaken. Deze gezinnen worden geholpen door de Voedselbank Nijkerk en de voedselbank zorgt ervoor dat er wekelijks een voedselpakket wordt samengesteld. De inhoud van de voedselpakketten verschilt elke week en dit heeft te maken met wat leveranciers – vaak supermarkten – over hebben. Koffie heeft een lange houdbaarheidsdatum en wordt om die reden maar zelden aangeleverd door supermarkten die leveren aan de voedselbank. Wanneer men van een paar tientjes per week moet rondkomen is koffie dus vaak een boodschap dat niet gekocht kan worden. Een pak koffie is dan een bijzonder en zeldzaam item in een voedselpakket. Iedereen die het afgelopen jaar punten heeft gespaard of nog ‘vergeten’ koffiepunten in keukenlaatjes en trommels heeft wordt opgeroepen om deze in te leveren. De Lionsclubs zijn op zoek naar deze punten om zoveel mogelijk pakken koffie te doneren aan Voedselbank Nijkerk. Men kan de koffiepunten de hele maand december inleveren op diverse locaties als onder meer de supermarkten in Nijkerk en Hoevelaken. Dit jaar wordt ook vreemd en oud geld ingezameld. Alle briefjes en munten in vreemde valuta zijn van harte welkom voor de actie Fight for sight. Het gedoneerde buitenlandse geld wordt verzilverd en omdat Wilde Ganzen de opbrengst met 50% verhoogt levert dit een aanzienlijk bedrag op. Dat bedrag wordt ingezet voor de ANBI-stichting Fight for sight van LionsNederland. Meer informatie over hoe de Lions vreemd en oud geld verzilveren voor euro’s is te lezen via de website https://www.vreemdenoudgeld.nl/de-actie/.