Lions Nijkerk heeft dinsdag 17 december een cheque ter waarde van 2.500 euro geschonken aan een gezin dat via de stichting Kibō een hulphond krijgt aangeboden. Het gezin had een brief geschreven aan de Lions dat een jong vrouwelijk gezinslid kampte met Diabetes en niet meer de straat op ging. Zij krijgt nu een Diabeteshond toegewezen die haar een seintje geeft op het moment dat de hond aanvoelt dat de bloedsuikerspiegel van de jongedame te hoog of te laag is.

Enkele sympathisanten vonden de actie zo gaaf dat ze spontaan en anoniem 2.000 euro extra hebben geschonken. Van dat geld van de Lions krijgt de klant met een hond een opleiding bij de stichting Kibō in Nijkerk.  De cliënt wordt geleerd om zijn eigen hond te trainen onder professionele begeleiding tot officiële hulphond. Dit proces omvat 12-16 maanden privé begeleiding in het trainingscentrum in Nijkerk, digitale ondersteuning en een afsluitend examen. Indien het examen met goed gevolg wordt afgelegd wordt de hond gecertificeerd als officiële hulphond en ontvangt de begeleider een identificatiepasje.

Bij Stichting Kibō Medical Detection Dogs worden hulphonden opgeleid voor mensen met diabetes mellitus, hyperinsulinisme, Post Traumatisch Stress Stoornis (PTSS), Autisme Spectrum Stoornis (ASS) met een angststoornis en de ziekte van Addison.
  Op de foto Anja Vedder van de Lions Nijkerk en Mieke de Boer van de Stichting Kibō Medical Detection Dogs