06/01/2017

De Lionsclubs Hoevelaken en Nijkerk doen samen mee aan de landelijke actie van Stichting Music & Memory. Deze stichting brengt muziek in het leven van dementerende ouderen en zit te springen om tweedehands iPods. Om die reden zijn de leden van de serviceclubs op zoek naar iPods die niet meer gebruikt worden. Door de opkomst van streamingsdiensten als onder meer Spotify en Deezer worden iPods vaak niet meer gebruikt. Aan iedereen in de gemeente Nijkerk wordt gevraagd om te kijken of er nog een ongebruikte iPod – eventueel met oplader - in de kast ligt. Men kan de iPods inleveren bij een van de inzamelpunten. In Hoevelaken zijn dat de Jumbo van Altena, AH Hoevelaken en Bruna. In Nijkerk kan men de iPods brengen naar De Postkamer, Prins Heerlijk, Boekhandel Roodbeen en Expert Nijkerk. De inzamelactie start half januari en zal een maand duren.

Op dit moment zijn er meer dan 260.000 mensen met dementie in Nederland. Het blijkt dat dementerende ouderen veel baat hebben bij het luisteren naar hun eigen bekende muziek. De muzikale favorieten en gouwe ouwe van toen raken diepe herinneringen. Herinneringen die - vreemd genoeg - niet door de dementie verloren zijn gegaan. Muziekherinneringen kunnen mensen letterlijk weer ‘tot leven’ wekken, hen opnieuw een gevoel van ‘zelf’ laten ervaren en stelt ze in staat een gesprek te voeren en ‘in het nu’ te blijven. De Lionsclubs van Hoevelaken en Nijkerk zetten zich graag in voor dit mooie doel met het inzamelen van iPods. De ingeleverde iPods worden door Stichting Music & Memory opgeschoond en in starterkits gedoneerd aan zorginstellingen voor dementerende ouderen. Een starterkit bestaat uit 10 iPods, opladers, koptelefoons en iTunes tegoed. Ook zorgt Stichting Music & Memoy voor de uitleg aan zorgprofessionals. Lionsclubs uit heel Nederland doen mee aan de actie en streven ernaar duizenden iPods in te zamelen.